Het duurt niet lang meer voordat de elektrische auto bereikbaar wordt voor de middenklasse.
Moet je op dit moment nog aardig wat geld neerleggen voor een Tesla – vaak meer dan 80 duizend euro – met de komst van de Model 3 moet dat veranderen. Ondernemer Elon Musk wil met een serieuze elektrische auto van zo’n 35 duizend euro echt kilometers maken met het massagebruik van elektrische auto’s.
Maar Tesla is niet de enige. In de toekomst kun je ook je heil zoeken bij Volvo, Opel, Volkswagen en ga zo maar door. Op de autoshow van Genève vertelde Volvo’s Noord-Amerikaanse CEO Lex Kerssemakers (inderdaad, uit Nederland) over de eerste volledige elektrische auto van het bedrijf, aldus Autonews.
Het gaat dan om eentje die tussen de 35.000 en 40.000 dollar gaat kosten wanneer hij in 2019 op de markt komt. Hierdoor zit de wagen in dezelfde prijscategorie als Tesla’s aanstormende Model 3 én de Opel Ampera-E.
In tegenstelling tot Elon Musk’s paradepaardje en de nieuwe Opel is er nog niets bekend over het uiterlijk van de Volvo. Volgens Kerssemakers is het bedrijf nog altijd bezig met de beslissing of dat ze een bestaand model een update gaan geven, of met een compleet nieuw design komen.
De Zweedse autobouwer gebruikt grofweg twee basismodellen: die voor de grotere SUV's en sedans en één voor cross-overs en kleinere modellen. Hierdoor kan Volvo op korte termijn al met een nieuw ontwerp komen.
Op dit moment heb je als consument een paar keuzes op het gebied van auto's die helemaal elektrisch zijn. Je kun de Nissan Leaf aanschaffen, maar die heeft een actieradius van slechts 250 kilometer.
Dan zijn er nog de Volkswagen e-Golf, Mercedes B-Klasse, Kia Soul EV, Mitsubishi iMiEV, Hyundai IONIQ en Citroen C-Zero die allemaal een actieradius van tussen de 150 en 280 kilometer hebben. Andere opties? De BMW i3 (300 km actieradius) en Renault Zoe (400 km actieradius).
Actieradius van +500 kilometer
De Opel Ampera-E zal tegen het einde van het jaar beschikbaar zijn, op het moment dat Tesla zijn Model 3 verwacht af te leveren. Het grote voordeel van deze modellen en de nieuwe elektrische Volvo, is dat ze (naar verwachting) allemaal een actieradius van boven de vijfhonderd kilometer hebben voordat ze weer aan een laadpaal moeten worden gehangen.
Tesla heeft daarbij nog een extra uitdaging. Want de autobouwer moet éérst nog een aantal gigafabrieken bouwen voor de batterijen, voordat Tesla überhaupt aan de massale vraag kan voldoen.
Volvo heeft de kans om een eigen topper te maken en kan daar bij inzetten op de betrouwbare reputatie van het merk. Mocht het Volvo dus lukken om een betaalbaar model te fabriceren dat qua design en functies een concurrent is voor Tesla, dan hebben de Zweden mogelijk goud in handen.